Med Metriks kan du automatisk opdele dine kunder i 4 segmenter:
Champ
Red flag
Rising star
Question mark
for derved at kunne analysere hvilke kunder du bør tillægge mere fokus fordi de enten tidligere har bidraget til en stor portion af indtægten, men er på vej ned, eller fordi det er en kunde som begynder at bidrage med større og større portion af indtægten.
Hvordan bruger jeg det?
Til at starte med er det vigtigt at du kigger på kriterierne der bliver brugt til opdelingen

Time delta: Som udgangspunkt bliver der kigget på et 12-måneders interval i.e. vi kigger på hvordan indtjeningen har ændret sig de sidste 12 måneder ift. de 12 foregående måneder. Ønsker du at kigge på et andet interval kan du blot ændre parameteret "Time delta"
Growth requirement: Opdelingen mellem hhv. Champ-Red flag og Rising star-Question mark bliver gjort på baggrund af "Growth requirement". Med dette parameter kan du styrer hvilken procentvis ændring der skal til imellem de to perioder for blive klassificeret som Rising star i stedet for Question mark. Som udgangspunkt står dette parameter til 0%, hvilket betyder at falder indtjeningen mellem de to perioder vil kunden blive klassificeret som Red flag i stedet for Champ eller Question mark i stedet for Rising star og vice versa.
Percentile split: Opdelingen mellem hhv. Champ-Rising star og Red flag-Question mark bliver lavet på baggrund af "Percentile split"-parameteret. Med dette parameter kan du styre hviken percentil der skal klassificeres som Champ i stedet for Rising star f.eks. Med dette menes der, at hvis den er sat til 20%, så vil de 20% af kunderne med højest indtjening i foregående periode blive klassificeret som Champ, hvor de sidste 80% vil blive klassificeret som Rising star
Når dette er gjort er det muligt at væksten for hver gruppe

Så du kan se om du formår at holde på dine vigtigste kunde, eller om de fleste falder fra. Derudover kan du også se hvordan dine forskellige grupper vokser, så om størstedelen af væksten kommer fra nye eller mindre kunder eller om det er fra de større kunder.
Derudover har du også mulighed for at dykke ned i de forskellige grupper på kundeniveau, så du kan se hvilke der er faldet mest, eller hvilke der er Rising Stars

Her har du mulighed for at sortere ved at klikke på den overskrift du vil sortere efter, eller søge på en specifik kunde.