Hvad er Monthly Recurring Revenue?
Monthly Recurring Revenue (MRR) er den forudsigelige tilbagevendende omsætning fra abonnementer i en bestemt periode. Som navnet indikerer, beregnes MRR på månedsbasis. MRR-beløbet vist på dashboardet er en total af alle dine abonnementers MRR.
Hvordan udregnes det?
Hvis du har 10 kunder, der hver betaler dig 100 DKK om måneden kan du beregne MRR som
10 kunder x 100 DKK/md. = 1.000DKK MRR
Virker ret simpelt, dog kan tingene hurtigt blive komplicerede, når ting som kuponer, opgraderinger og nedgraderinger kommer i spil. 😩
Hvad med ikke-månedlige planer?
Nemt! Alle ikke-månedlige planer bliver normaliseret til månedlige. Så hvis en kunde betaler dig 12.000DKK på årlig plan (12 måneder), svarer det til en MRR på 100DKK.
Hvilke måneder tælles med?
For MRR'en tælles det antal måneder som planen er på med. Så er planen et års abonnement bliver den delt ud på 12 måneder, er det et månedsabonnement bliver det kun talt med i en måned. De måneder som bliver talt med er måneden for betalingsdatoen til, men ikke medtaget den måned abonnementet ophører i.e. hvis en kunde betaler for et 12 måneders abonnement d. 12/marts 2023, så tælles marts '23 til og med februar '24 med.
Hvad med engangskøb?
Engangskøb eller køb uden nogen periodisering tælles ikke med i MRR, da det ikke er en recurring revenue.
Hvad påvirker din MRR?
Kuponer:
Når du anvender en kupon til en kunde, fjernes dette beløb fra MRR. Altså en kunde der er på et plan på 100 DKK/md., som bruge en rabat på 50 % svarer det kun til 50 DKK i MRR.
Opgraderinger og nedgraderinger:
Opgradering til en dyrere plan tilføjer til din MRR, og nedgradering reducerer den.
Kreditnotaer:
Når der bliver oprettet en kreditnota for en invoice tælles den ikke med i MRR mere. Det kan ses som en "negativ" invoice som så går ud med den "positive" invoice. Det er derfor vigtigt, at de er på samme beløb er periodiseret over samme interval.
Hvorfor er MRR vigtig for din virksomhed?
Hvis din virksomhed drejer sig om abonnementer eller tilbagevendende betalinger, vil MRR give en retfærdig repræsentation af de penge, dine kunder vil bringe ind. Det repræsenterer din virksomheds sundhed, noget en investor vil se på, før de foretager en investering. Dette gør MRR til den mest kritiske tal, som du bør stræbe efter at vokse hver måned.
MRR komponenter
Mens måling af MRR kan være ligetil, kan dette nøgletal opdeles for at hjælpe dig med at forstå, hvordan din virksomhed klarer sig med hensyn til anskaffelse, fastholdelse og skalering af kunder.
New MRR
Dette er den MRR der kommer fra nye kunder, som ikke før har foretaget et køb.
New MRR = Samlet sum af MRR for alle abonnementer, som har aktiveringsdato i en bestemt periode.
Upsale MRR
Dette er den ekstra MRR fra alle nuværende kunder, der har opgraderet til en højere prisplan,har tilkøbt flere abonnementer, købt en tilbagevendende tilføjelse osv. Upgrade MRR giver dig en repræsentation af, hvor god din virksomhed er til at vokse de nuværende kunder. Dette er essentielt for en virksomhed, da det ofte er dyrt at købe nye kunder og det derfor er vigtigt at de kunder man har købt vokser med tiden.
Upgrade MRR = Samlet sum af MRR opnået fra alle abonnementer, der er aktive fra en bestemt periode sammenlignet med deres MRR i den foregående periode.
For eksempel, hvis et abonnement flyttes fra plan A (MRR 50DKK) til plan B (MRR 150DKK), vil upgrade-MRR være 100DKK.
Hvis en kunde nedgraderer planen, men tilføjer en tilføjelse, der er mere end planens nedgraderingsbeløb, er det også en opgradering. For eksempel, hvis et abonnement flytter fra Plan A (MRR 50DKK) til Plan C (MRR 25DKK) og tilføjer en tilbagevendende tilføjelse til 50DKK, vil Upgrade MRR være 25DKK.
Hvis dette tal ikke stiger, tilbyder du sandsynligvis for meget værdi i de lavere planer. Og dine kunder har ingen grund til at opgradere. Du bliver nødt til at gense dine planer og priser.
Downsale MRR
Nedgradering MRR er den månedlige tilbagevendende indtægt tabt fra abonnementer, der er flyttet fra en eksisterende til en lavere plan. Dette er reduktionen i månedlig tilbagevendende omsætning forårsaget af faktorer som f.eks. tilføjelser, der er fjernet fra abonnementer, et fald i abonnementsmængden og de tilbagevendende rabatter, du giver.
Downsale MRR = Samlet sum af MRR tabt fra alle abonnementer, der er aktive i den aktuelle periode sammenlignet med deres MRR i den foregående periode.
For eksempel, hvis et abonnement (kunde) er flyttet fra plan A (MRR 500DKK) til plan B (MRR 100DKK), så vil downsale-MRR være 400DKK.
Også for et abonnement, hvor en kunde har opgraderet planen, men rabatten eller tilføjelsen er fjernet fra planen, resulterer det i sidste ende i en nedgradering af MRR. For eksempel, hvis et abonnement flytter fra Plan A (MRR 50DKK) til Plan B (MRR 100DKK) og fjerner en tidligere tilføjet tilbagevendende tilføjelse 2 (MRR 100DKK), så vil downsale-MRR være 50DKK.
Høj downsale MRR betyder, at kunderne ikke finder værdi nok i deres nuværende planer til den pris, de betaler. Derfor nedgraderingen. Så når du ser nedgraderings-MRR stige, skal du sørge for at tale med kunderne for at forstå klagerne og sende dem tilbage til produktet. Den endelige løsning kan være at tilføje relevante funktioner af høj værdi til dine højere abonnementsplaner eller at investere yderligere i kundemarkedsføring og kundesuccesinitiativer.
Reactivation MRR
Dette er MRR fra tilbagevendende kunder, altså kunder der tidligere har været aktive, men så churnet for så nu at genaktivere.
Reactivation MRR = Samlet sum af MRR opnået fra alle abonnementer, der blev genaktiveret i en bestemt periode.
For eksempel, hvis et abonnement, der blev annulleret forrige år, genaktiveres eller et nyt produkt købes med en MRR 150DKK, vil Reactivation-MRR være 150DKK.
Reactivation MRR kan indikere, at dine kunder følte, at deres behov blev bedre opfyldt af en konkurrent, men af forskellige årsager beslutter sig for at vende tilbage. Eller det kan betyde, at de ikke længere havde behovet for dit produkt eller din tjeneste, men så det dukke op igen.