Hvad er Customer Acquisition Cost?
Customer Acquisition Cost, eller CAC, måler, hvor meget en organisation bruger på at erhverve nye kunder. CAC er de samlede omkostninger ved salgs- og marketingindsats, samt ejendom eller udstyr, der er nødvendige for at erhverve en ny kunde.
Analyse af CAC i forbindelse med levetidsværdi (CLTV) eller månedlig tilbagevendende omsætning (MRR) er en almindelig måde at finde ud af, om en virksomhed fungerer effektivt eller ej.
Hvordan udregnes det?
CAC er defineret som
CAC = Acquisition Cost / # New customers
Altså hvis du har erhvervet 10 nye kunder og du har brugt 10.000 kr på at erhverve dem så can CAC udregnes som
CAC = 10.000 DKK / 10 kunder = 1.000DKK
Virker ret simpelt, dog er CAC notorisk svært at beregne præcist. Problemet er, at det sjældent udelukkende er den pågældende måneds marketingsomkostninger mm. der har bidraget til erhvervelsen af kunden. Især inden for B2B har kunder ofte en længere kunderejse inden de har deres første betaling. Et eksempel kunne være, at dit firma har haft en større succesfuld kampagne en måned, som sætter igang i en masse dialog med kunde eller giver en masse mulige kunder kendskab til jeres forretning. Hvis disse kunder først konverterer senere vil kampagne-pengene derfor ikke blive akkrediteret korrekt. Kampagnen kan derfor måske virke som fiasko på trods af det har været en stor succes.
CAC skal derfor mere forstås med noget forsinkelse. Dog hvis ens erhvervelse af kunder og ens samlede omkostninger ved salgs- og marketingindsats er nogenlunde stabil (eller et gennemsnit) kan de give et godt indblik om hvor dyre ens kunder er at erhverve.